Katter, katter och åter igen katter! =)

Hej hå folks!

 Lite uppdatering gör jag nu! =)
 Allt bra här hos oss - livet rullar på. Jag jobbar och jobbar... Snart närmar det sig min äntligen ännu en vecka semester, det behövs! Hi hi! På söndag åker jag nämligen till Venedig med en god vän, hon åker skolresa dit med sin skola samt är hon ensam döv blir lite tråkigt i längden om hon går omkring ensam en vecka. Så har man frågat om jag vill följa med. Varför inte?! =)
 Så vi åker med buss på söndag mycket tidigt - kl 4 på morgonen! GÄSP!!! Som ni läser rätt - ja vi reser dit med buss! Min stackars fina rumpa blir ordentligt platt sen när jag kommit hem nästa helg. =D
  Blir nog en intressant resa - jag har inte åkt någon gång med buss genom olika länder förut. Åkt bara med flyg. Spännande blir det nog!
 Min snälle gullige underbare sambo ska ta hand om katterna medans jag är borta. <3

 Mellan mina 2 katter är det samma - de två är inte vänner. Men på sista tiden har Tova Sol vågat mer och mer i egen takt kollat in Marcos 'rum' med nätdörr och kollat vad han gör. Om han kommer för att hälsa på henne så vips är Tova Sol i hallen och lyssnar på när han ropar efter henne. Hon tycker nog fortfarande lillen är en läskig liten typ. =)
 Jag måste efter Venedigresan få en ny veterinär tid till mina båda katter. PUH vad värst jag pendlar dit i höst! Deras tänder är sämre. Speciellt Marcos. Tova Sol tror jag mer hon har fått lite infektion hon har liksom sår vid munnen då hon blev av med en tand för en månad sedan. Hon verkar inte besväras av det men vill nog kollas upp ändå. Marcos tänder har haft problem med tänder rätt länge. Nu jäklar ska det undersökas grundligt! =) De säger att det ska försvinna några månader men det har inte gjort. 
 Nu har man köpt en till kattbur. Såja ja! Nu har de varsin. Tror knappast de uppskattar dela på en bur precis... ;)


 
 Vackra skönhet; Tova Sol! ( Foto: Xtails)


 Busige clown som snart växer till en stilig kattherre; Marco Ruffy! ( Foto; Xtails)

17-18 sept har det varit Dövas Dag i Örebro - jag jobbade då i lördags som utställning för Resursbiblioteket i Örebro. Sålde lite gamla VHS videokasetter på teckenspråk och pratat med många folk. Vissa har man inte setts på flera år! Vad kul! =) Senare på kvällen var jag slutkörd men besökte min lillasyrra och tittade på hennes fina lägenhet det har blivit verkligen snyggt. Sist jag besökte var det mest av flyttlådor. HAHAHAHA! Äntligen ser det mycket hemtrevligt ut samt nya möbler.

 Nu jobbar jag här veckan sen VENEDIG!!!!! Vad pirrigt! =) 6 dagar kvar! 

 
 Innan jag avslutar min kära blogg - vill jag säga - visst är kattungar UNDERBARA SÖTA små varelser.
 Läs här banner som jag tog från Sverige kattforum ( www.kattforum.se

 


 Jag har hört många historier här sommar/höst fler kattungar såldes eller gavs bort yngre än 12 veckor. Ledsamt att veta från olika håll att de säljs så unga. De kattungar som säljs mellan 8-10 veckor diar fortfarande mamman fast det inte alltid man ser. Samt under de sista 4 veckor då de utvecklar mycket på kattbeteende. Testar på syskon osv hur det sociala funktioner funkar. Om de skiljs tidigt kan det få problem med beteendet senare i livet. Inte alla katter drabbas nej men de flesta kan man lätt se på. Snuttar, bits hårt osv... 

 Det finns mer info på Sverak, Jordbruksverket och kattforumet ifall ni undrar över eller har säkert frågor! 
 
  Citat från jordbruksverket;
"
Kattungar
Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från sin mamma får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt och över huvud taget inte innan de är tolv veckor gamla. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl. " 

  Om man vill ha kattungar efter sin katt får man ta ansvaret. Att vara uppfödare är inte alltid roligt och det är inte heller billigt att föda upp katter/ hundar.

 // Frida - som älskar katter! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0