Marco Ruffy - vår lille clown -


Fd Sigge, precis kommit hem till oss. Nybadad. Bytte till namnet Marco Ruffy!

Hej hej!

Idag, exakt för 1 år sedan hade jag och sambo åkt upp till Uddevalla och hämtat en liten mager sötnos som hette från början Sigge. Jag är inte förtjust i namnet. Bytte samma kväll till Marco. Han lystrar till namnet nästan direkt. Toppen! Min sambo föreslog andranamnet Ruffy. Så blev det Marco Ruffy.

Minns i början hade han jättedålig mage, han bajsade flera gånger om dan. Magen kraschade liksom eftersom han åt annat foder hos oss. Efter ett par månaders tålamod och lite morotspure blandat med maten hjälpte till så blev han mycket bättre i magen halleluja! =)
Han var olydig också, vi fick träna honom inte gå på diskbänken när vi skulle fixa kattmat. Fick ta ner honom hundra gånger. Nu idag gör han bara en försök sen ger upp. Vilken skillnad det!


Han var besatt i mat han söker mat på nätterna har vält ner sambos flingor och kalasade på det. Han fick sprängd rund mage när jag fann honom. Jäklar... ringde panik till min god vän som är duktig med katter vad göööra???? Hon sa lugn, han kommer nog vara på dålig humör pga ont i mage och kräks nog småningom. Om inte - så får jag kontakta veterinären.
OK. På e.m spydde han upp mycket flingor. Vilken minne!

Han var smal när vi hämtade honom man kunde känna ryggkotor. Han vägde ca 3 kg då på bilden däruppe. Nybadad eftersom han bajsade duktigt på hemresan från Uddevalla och sov PÅ bajshögen. Toknisse! Ha ha!

Han älskade bita på allt och alla, med tålamod och träning vet han nu idag det är förbjudet bita på oss. Ibland försöker han när han vill bestämma/ är tjurig så biter han mjukt för att markera sin åsikt. =)

Vi har pendlat flera gånger till veterinären med honom, han hittade ju hemlös ute på gatan som liten unge, hans bakgrund vet vi ju ingenting om. Så vi försökte fastställa hans ålder. Sen har han problem med ögonen några gånger och har fått diagnos Plasmacellsgingivit det är en kronisk tandköttssjukdom tyvärr finns det ingen botmedel mot sjukdomet utan vi får försöka borsta hans tänder och se till han tuggar på nåt hårt. Det har gått upp och ner med hans tänder, redan två tänder tagits bort.



Vacker Marco, fotat början av mars 2010.


Han växte och växte. Lärde sig några tricks:
Sitt
Ner
Marco (inkallning)
Apport
Mat
Ta ( då vet han får ta godiset från mig)
Kom/Hoppa ( hoppa upp  på min knä)

Han hade varit på sin första utställning 100131 i Örebro, fick bra kritik och hamnade 3:e plats av 5 st hankatter i Huskattgruppen. Jag var stolt över honom! =)


Nytaget bild 100328, på fönsterbrädan.

Jag är så GLAD vi har honom. Han är busig, charmig, knäpp och litar 120% på mig och husse.
Han är lite blyg mot nya folk har jag märkt men inte så farligt. =) Han älskar fram av alla leksaker är en liten vit leksakmus som han kan leka flera timmar med, apporterar och ja... den är mycket ful och sliten. Har köpt flera nya men han föredrar den gamla välanvänd leksakmusen...urk!

En sak som har inte hänt mycket på ett år är mellan Tova Sol och Marco. Tova Sol vill ju ta det lugnt o hälsa på honom, lär känna honom för hon är ibland nyfiken men hon är försiktig av sig. Marco visar dålig respekt över henne tyvärr. Han struntar helt i hennes varningar och hoppar alltid på henne. Han vill hälsa OCH leka på samma gång. Det funkar inte.
Vi får ta tillbaka från ruta 1 och de får lära känna varandra sakta, sen släpper jag Marco korta stunder. Ökar sen längre stunder. Marco är impulsiv inte fel på det men Tova Sol uppskattar inte det. Jag ÄR sugen skaffa en lekkamrat till Marco, en busig katt ungefär i samma ålder som de två kan uppskatta av varandra istället än reta Tova Sol.

Men min sambo säger nej. Han säger kanske vi kan ha tredje katt om vi flyttar till ett hus småningom när han har ett fast jobb och jag har lyckats få körkort så... :)

Så länge hoppas vi på det kommer bli bättre relation mellan dom två, det kan lång tid men jag ger inte upp!


Marco Ruffy <3      Nytaget bild också.

Idag väger han mellan 5,5 - 6 kg tung kille. Till sommar fyller han 2 år. Han växer snart klart man kan se otrolig skillnad från han kom hit.
Min mysigaste pojke - hoppas en dag kommer han överens med Tova Sol och tänderna blir bättre. Att han lever många många år med oss!  =D

Puss på nosen!  // Matte & husse & Tova Sol!



Kommentarer
Postat av: Neta

Mys inlägg tillägnad till lille Marco! Han ska skatta sej lycklig att han kom till er och det GÖR han vet jag :D LOVELY <3

2010-03-28 @ 15:52:59
URL: http://blog.wisserangels.se/#home
Postat av: Andie

Du skriver så himla fint, man blir alldeles varm inombords när man läser din blogg. :) Vad kul att få läsa mer om Marco Ruffy, han är en riktigt stilig kisse, pussa både honom och vackra Tova Sol från mig!

2010-05-20 @ 14:00:13
Postat av: christer

Hej hej.

Vilka härliga kattbilder,och en trevlig blogg för övrigt.



Ha det så bra.

Hälsningar christer.

2010-10-10 @ 10:38:15
URL: http://www.christersfoto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0