Utmaning dag 8

Dag 8; Ett ögonblick

 Ojoj vilken dagens utmaning. Ett ögonblick kan betyda massor! :) Jag har funderat lite sedan igår vad jag skulle välja till utmaning nr 8!

Jag jobbar på biblioteket som ni flesta vet, jag ansvarar även tidskrifter ett par gånger i veckan. Ibland fångar tidskrifter min intresse när jag bläddrade i dem... ( för att slänga reklambilagor osv.)
Då fångade min ögonblick och intresse genast på en sida. Det var hårt men bra exempel. Jag tog några bilder i min mobil.


 
Bilder är klickbara.

Bilder säger mycket eller hur? Det är tyvärr sant, varenda sommar varje år, samma problem!
På höst och vintrar blir katthemmen överfulla. Massor annonser på Blocket om kattungar till salu osv...
Det är en MYT att många tror man måste ta en kull på sin honkatt innan kastrering annars blir honan knäpp. Det är helt fel. Min drottning Tova Sol är kastrerad, hon har aldrig fött nån kull heller. Hon mår bra! :)

 Huskatt betyder en katt som inte har någon stamtavla. Det spelar ingen roll om man säger " jo men Gregs mamma är renrasig norsk skogkatt det sa uppfödaren." Ja, var är stamtavlan? Inte? OK då är din katt en fin huskatt.

 Ni har huskatt så ta er ansvar;
- Kastrera
- Idmärkera
- Försäkring
- Och helst inte utekatter men det finns folk som tycker det är OK, då vill jag främst katter ska både kastrerad OCH idmärkning när de ska släpps ut. Ca 40-45 katter blir påkörda varje dag.

 Det finns duktiga veterinärer idag som kan kastrera katter ung kanske redan 12 veckor. Men tyvärr flesta veterinärer har fortfarande kvar gamla skola, man ska kasterera hankatter när pungen har trillat ned. Honkatter när de är 1 år gammal. 

 Min Marco hittades hemlös ute. Ingen kattmamman eller syskon fanns i närheten. Han var kraftig undernärd. En tjej som hittade honom fick mata långsamt och såg till han blev frisk innan hon annonserade ut honom. Han var kastrerad tidigt kanske 4-5 månader gammal. Var idmärkt och vaccinerade när jag hämtade honom. Hur ofta ser man sånt?

 Ja jag vill bara dela av med min ögonblick. :)

Kommentarer
Postat av: Neta

Bra val av ögonblicket. Det är ju helt rätt ... Håller med, jag är inte kattexpert och ÄLSKAR väl inte dem som du gör men jag HÅLLER med till FULLO att de SKA värderas lika mycket som hundar, att de ska bli svårt att typ hitta bra hem och "lika dyr och värd" som en hund - dvs bli mycket mindre uppfödning av katter så att folket uppskattar dem mycket mer & tar dem på seriösare plan! Försäkringar & dyra avgifter, stamtavla, reggad, innan de lämnar uppfödaren etc. De är ju för fan lika mycket som en familjemedlem som en hund eller en annan djur som kanin tex!!!

2011-01-26 @ 16:55:28
URL: http://wisserangels.se
Postat av: Dara

Åhh, vilket tragiskt ögonblick!:( Ja, håller fullständigt med din och Netas argument!

2011-03-31 @ 10:44:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0