Nu berättar jag äntligen!

 Hej hej på er i vårsolen!

 Ni undrar säkert otåligt när ska jag uppdatera min blogg med historian hur det kom sig jag skaffade mig Marco? =)
NU gör jag det!

 Marco hette Sigge förut och annonserades i Kattforum som jag är med i, att han behöver kärleksfull hem. Han var fd hemlös katt som kvinnan har hittat ute i höstas 2008. Liten och kraftig undernärd samt mycket smutsig tog hon med honom hem. Matade med tub för att hans mage skulle vänja sig successivt att få mat i sig. Han växte o blev bättre. Han blev kastrerad, idmärkt och vaccinerad samt avmaskat klart nyss i feb. Kvinnan som hade honom blev med barn och mådde illa stup i ett. Hon orkade inte ha två st katter i liten bostad heller så hon vill gärna Sigge ska få bättre hem.
Så hon skrev annonsen och visade lite bilder på Sigge samt hennes andra katt Gunnar.

 Jag såg annonsen och tyckte det lät bra att Sigge skulle passa in till oss. Samt Gunnar heter ju min pappa så det känns som lite mening att vi ska ta honom. Jag vet inte... Samtidigt VISSTE jag att min sambo skulle säga absolut nej direkt. Så jag testade honom o visade bilder o berättade om situationen. Han kollade och sa " Mmm varför inte? När kan vi hämta honom?" så var min haka ner på golvet med en duns. *duns*
 Så vi meddelade ägaren vi hämtar Sigge, två dagar efter det hämtade vi hem honom - en lång bilfärd till Uddevalla och tillbaka hem! Pust!

 Väl hemma diskuterade vi om namnval. Jag är ju galen i böckerna som heter 'Sagan om Isfolket' som skrivet av Margit Sandemo. Har läst dessa böcker 47 st tre gånger!
Tova Sol - namnen kom från SOI. ( Fast Tova hette hon redan från förra hem vilket är lustigt att det finns med i böckerna också he he, jag lade bara till namnet Sol.)
 Samt lite asgudarnamn som Loke, Balder, Ymer, Tor, Oden osv...
 SOI namnen som; Henning, Heike, Tengel, Marco, Dominic, Trond, Brand, Tarjei osv...
  Vi skrev och strök bort namnen. Sist blev det två namnen kvar. Ymer och Marco.
Då frågade Tommy " Jaha, vem är den där Marco från SOI böcker?"
 Så började jag berätta om Marco.
- Marcos mamma heter Saga och pappa heter Lucifer...
- Lucifer, som Satan va? frågade Tommy som blev intresserad genast.
- Ja typ... Saga födde tvillingar  Marco och Ulvar. Sen när de blev stora så mördade Marco sin bror...
- Vi tar Marco! sa han bestämt. Jag gillar vid tanke på hans pappa är Lucifer!

 He he! Så det blev bestämt. Marco ska han heta! Han lyssnade nästan på en gång sitt namn det har funkat jättebra med ny namn på honom. Som vore han förstod. Härligt!

 Ungefär ett par veckor sedan föreslog Tommy om Marco ska ha andra namn? Jag sa som vad? Eftersom Tova heter ju Tova Sol men man ropar bara Tova efter henne det räcker bra.
 Då föreslog Tommy om Ruffy. Jag gillar genast ide'n. Ruffy kommer från manga som heter One Piece. Ruffy är en kille som vars dröm vill bli kung av pirater och ser till hans dröm ska uppfyllas. Det blir lång resa för honom dit att bli kung av pirater och det händer olika äventyr under resans gång över havet....
 Ruffy är själv en lugn kille, som älskar mat speciellt kött och tar det coolt när kvinnor skäller på honom samt lite dumsnäll i vissa situationer. =) det passar ganska bra in på Marco. Han får ju varje dag utskällning av Tova Sol. Ha ha! Samt cool ändå. Visst får han kattungefnatt och springer runt. Älskar mat, han äter ALLT. Till och med det som finns i diskhon efter disken.... Urk! Min sambo brukar glömma kvar lite rester där vilket Marco vet och söker upp dit. Äckligt!

 Så han heter nu Marco Ruffy! Än idag är han och Tova Sol inte bra överens men det tar sin tid och tålamod. Rangordning måste lösas upp så det blir lättare sen. Tova Sol vill vara den dominanta samtidigt är hon försiktig av sig vilket blir lite knepig kombination. Marco vill Tova Sol ska leka med honom vilket det blir fel mellan dom två. Tova Sol gillar inte bli jagad. De har hamnat i slagsmål flera gånger. Det är jobbigt för mig se det, jag blir ledsen och torka upp kisspölar, plocka upp pälstussar osv... Det brukar se värre ut än vad det är. Men JAG tycker det ser hemskt ut! Tycker så synd om Tova Sol.
 Men tålamod.... vissa säger det kan ta månader upp till ett år tills det kommer funka hemma. Hjälp! Jag håller tummarna av hela mitt hjärta det ska bli bra småningom hemma och båda två kan koppla av med varandra. De behöver inte vara bästisar men de kan leva tillsammans!

 Jag är hönsmamma av mig när det gäller Tova Sol. Marco klarar ju sig jättebra, så jag är inte orolig över honom. Klipper deras klor så ofta jag kan så de inte ska kunna skada varandra mycket. Samt är det bra träning för Marco vänja sig med kloklippningen. Han gillar inte det värst mycket. Igår var han ganska duktig verkligen! Övning och tålamod brukar bli bättre med tiden sen. =)

 Nu har jag ändrat ägarregister så Marco Ruffy är MIN katt! Samt fixat försäkring på honom klart. Skönt! Tova Sol är försäkrad också naturligtvis!

 Några frågor eller funderingar? :D

 
  Marco Ruffy. Har gett honom födelsedagdatum; 080708!  Lille redbull-kisse! Hi hi!

 

 Tova Sol, 990705.  Min lilla bebbe! <3

 
 Tova Sol fräser inte lika mycket längre, vilket är iallafall lite framsteg härhemma. Hon fräser bara när Marco är för nära eller försöker komma till henne.
 På nätter sover vi inne med Tova Sol, så hon får kelstund med mig som vilket hon inte gör annars på dagarna när Marco är fri o busar då sitter hon tryckt på ett stol eller under sängen i flera timmar.


 På tisdag, den 28 april då är det exakt en månad sedan vi hämtade hem Marco! =) Tiden går fort va?!?

 Soliga kramar // Gråhårig matte till två katter som inte gillar varandra! *pust*

Kommentarer
Postat av: warin

jaa tålamod och is i mage, stressa ej upp dig så ska du se att det blir bra till slut! joooobbigt jag veet!



ses im på lunch! krampuss

2009-04-26 @ 19:37:15
URL: http://www.warin.in
Postat av: Tobias

Jaa det tar tid, samma med när vi köpa hem Digg, Apple var inte precis glad men tur att det gick snabbt över fast dom bråkar fortfarande än idag, Digg är bara 9 månader gammal så han måste jävlas lite med Apple ibland... jaa...

2009-04-26 @ 22:54:42
URL: http://saibot.blogg.se/
Postat av: Tobias

Apple är snart 3 år, Digg snart 1 år, dom fyller år nästan samtidig... Tror det är lättare eftersom Apple är inte så gammal.. men hon har alltid varit den typ som är lugn och fin.. nästan som ängel men hon kan vara lömskt ibland HAHA...Men Apple tog på sig mammaroll efter några veckor, hon tvätt Digg så gärna.. Digg söker sig trygg hos Apple om han blir orolig eller rädd.. det är ju så gullig!

2009-04-27 @ 10:42:18
URL: http://saibot.blogg.se/
Postat av: Pezze

ihhh.. om jag var i samma situation som du så skulle jag oxå vara mkt orolig o tänka hur detta ska lösas osv... ;/

men det e ju en liitteee framgång att TS fräser inte lika mkt som förut, o att hon inte e så oftas uppe på kylskåpet/skåp/hylla... utan mer på golvet så det kanske går i rätt riktning nu...

om du hajar vad jag menar!!! :S



kramixx på dig,gumsan!!! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0