Katters besök hos veterinär....

Hejhå!

 Jag får skriva lite snabb uppdatering innan jag ska sova. :)

 Igår har katter varit hos veterinären, TACK snälla Warin som ställde upp o körde mig dit samt hem. :) 
Må jag har körkort men har ingen tillgång till en bil ha ha!!!! 

 Så här ser mina katters hälsa just nu;

 Tova Sol allt är normalt, bara hon är så aktsam för sin bakdel när veterinären skulle kolla hennes analsäckarna. Hon blev flyförbannad och fräste. Stackarn... Hon har också ryggproblem kvar, antarligen pålagring det tillhör åldern. Hon ska ju bli 12 år i juli.
 Vi har pratat lite om hennes mage problem, hon har sällan bra mage. Så nu får jag använda igen Flortiflora som förut blandat i hennes mat morgon och kväll tills paketet tar slut. Sen får vi se hur det blir. Om problemet kvarstår måste hon kanske opereras. :(
Men jag tänker först kanske hellre ta gastroskopi först / röngta magen innan man blir tvungen skära henne.
 Hennes rumpa / analsäckarna såg bra ut, allt övrigt sett bra. Har tagit blodprov för sköldkörtelvärden som var lite aning förhöjd för några månader sedan. Nu är värden normala igen. :) Skönt, en problem mindre! ;)

Innan vi skulle åka till veterinären, bråkade Marco. Han totalvägrar gå in i transportsburen som jag brukar ha till bilen, en hård plast bur. Han bråkade hemskt, det var likadant förra gången. SUCK. Sen valde han hellre gå in i canvasbur. Den är mycket större och han brukar sova i härhemma. Okej, in med dig. Misstänker den hårda buren har för liten ingång pga gallerdörr är i vägen. Canvas är större han kan promenera in utan kännas lite trångt liksom. Ja får se hur blir nästa gång, om han är lika snäll att gå in i canvasburen eller bråkig. :)

 Hos veterinären har man kollat honom, hans framben som han har klämt sig olyckligt i måndags då jag skulle ta t-shirts ur byrån och stängde lådan - i samma ögonblick hade Marco hoppat i luften för att tänka landa på lådan och snoka i mina kläder men jag har knuffat lådan så den automatiskt rullar tillbaka, så det slutade med han blev rejäl fastklämd och hängde där. Tur jag stod nära så jag reagerade direkt! Lyfte honom och tog loss hans framben. Han haltade stackarn... så jag var lite orolig ifall det skulle förekomma nån spricka i benet så igår när veterinären kollade var allt normalt. Skönt. Han hade slutat halta också, men man vet ju aldrig. Katter är duktiga på att dölja smärta. Inte lätt det! =) Marco är glad som vore det har aldrig hänt.
 Hans tänder är värre såg jag och veterinären. Han tycker Marco ska ha återbesök och undersökas tänderna noga. Han ska sövas, röngtas och kanske ta bort tänderna som behövs. Veterinären sa man vet inte riktigt diagnosen om Marco egentligen har Plasmacellsgingivit eller kanhända han lider av FORL. Man får svar på röntgen. Agria ersätter naturligtvis inte om Marco har FORL. Suck, fast jag betalar hans försäkring + tandförsäkring. Nähä.. Om det visar sig FORL så hjälper de inte. ( De flesta försäkringsbolaget är likadana när det gäller FORL) jag förstår inte. Det börjar bli vanligt kanske därför de vill avstå? Om en katt har FORL så är enda botmedel; ta bort tänderna. Och att ta bort tänderna är dyrt.

 Till er som undrar vad skillnad mellan Plasmacellsgingivit och FORL;

 Plasmacellsgingivit = En kronisk tandköttsinflammation. Finns ingen botmedel mot det heller, men det löser sig med regelbundet tandborstning och tugga på t.ex rå kött eller tuggben. Man får ha regelbundet besök hos veterinären så följer man lätt upp hur illa tandköttet är, eller förbättring också. Hur får man diagnos? Jo de brukar ta ett bit tandkött och undersökas så kan man ge diagnosen.

 FORL = Det är det värsta en katt kan få, det gör ont I tänderna. Varje tugga är smärtsamt för katten. Det vanligast är de som lider FORL har lärt sig tugga på annat sätt eller svälja bitar hel. Har hänt vissa katter har blivit med alla tänder och mår mycket bättre. En katt med FORL får man räkna med dyr behandling = tandoperation eller ta bort de värsta drabbade tänderna.
 FORL får man diagnos enbart via röntgen. Att bedöma med blotta öga fungerar inte.

 Marco har alltid haft problem med tänderna sedan han var unge, vi har varit hos veterinären flera gånger pga hans dåliga tänder, dåliga andedräkt och ögoninflammation. 

 HOPPAS han hinner bli bra för han är anmäld till NERK kattutställning 5 juni. Hjälp!!!! Ja får se vad som händer. :)

 Ja nu har jag mailat till dem och bokat en tid, får se om jag får svar snart. Vill fixa hans tänder innan rötmånaden kommer samt i juni månad har jag otrolig mycket att göra ( sommarvikarie)  så klokt att sätta igång så snart som möjligt. Samt håller jag självklart ett öga på drottningen hur hennes mage fungerar.

 Ja nu har jag rapporterat klart. =)

 Imorgon jobbar jag till kl tre, skönt. Sen jobba även på lördag. Alltid nåt. Hehe! 

 Ha det bra! <3

 

Kommentarer
Postat av: Linda

Stackarn! Vår katt hade också mycket problem när hon var liten, ut och in på djurmottagningen. Jag håller tummarna att de inte kommer tillbaka...ska hålla tummarna för dina fina katter också:).

2011-05-13 @ 14:28:03
URL: http://nakit.webblogg.se/
Postat av: pezze

hur vet man om ens egen katt har ont i tänderna o inte tuggar ordentlgit för poppe sväljer ner dom rätt så oftast o har aldrig sett honom sitta ner o tugga i lugn o ro typ.. så?!?!+ hmm..

Postat av: Neta

Håller tummarna att det går som det ska med katterna nästa ggr ni besöker vetten! Tack för senast, himla mysigt å ha dig här. Nästa ggr kanske blir det vin :P Massa med KRAM <3

2011-05-16 @ 17:34:39
URL: http://wisserangels.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0