Olika upplevelser under min livstid...

Hej!!!

 Ja jag har funderat lite vad jag skulle skriva i blogg, javisstja alla upplevelser jag hade varit med om - ja varför inte? :) 

 Jag har upplevt en del men inte mot MIG men vad JAG har upplevt o sett.

- Skogsbrand;  Jag åkte taxin hem från Manillaskolan då det var lite före Mölnbo var det skogbrand ganska nära till vägen men bilar trafikerade ändå. Vi for in i det sotsvarta röken och det började komma in i bilen genom ventilar så jag och min taxichuafför hostade. Det var så mörkt, nästan noll sikte och han körde till ett hus för att fråga de som bor där om de har ringt brandkåren. Det har de gjort. Så vi fortsatte åka, jag kunde se elden som slukade upp gräset, när vi kom ut från röken och elden, arghh vad ljust och luften lättare!
 Nästa dag såg jag skogen helt svart, många träd borta.

- En pojke död; Det hände då jag var i högstadiet då mina grannbarn har sommarlov men jag har sommarlov 1-2 dagar efteråt lite olika skolsystem men skitsamma. Pojken och flickan som är syster till min kompis, sa de skulle ut och plocka blommor för att sälja. Min kompis sa okej. Hon tolkade till mig vad de sa. Jag tvekade om jag skulle säga till dem " Gå inte till landsvägen!" vilket jag ångrar fortfarande idag - jag antog de skulle ta en annan väg därför sa jag inte. 
Sen kom telefonsamtalet och min kompis svarade för det var bara vi ensamma hemma hos mig - och hon sa " Något har hänt! Min syrra är hemma och var uppskärrad!" Jag ändrade min blick mot landsvägen o såg min mammas bil. Hon skulle åka in till stan för att handla. När jag såg mammas bil stå kvar visste jag det var inte alls bra. Jag och kompisen sprang mot landsvägen o såg pojken ligga i diket och min mamma gjorde HLR på honom. Jag såg hur polisen och ambulansen kom till platsen. Pojkens föräldrar kom till honom och grinade. Fyfan. En kvinnlig polis bad mig och kompisen gå från platsen. Hon gick hemåt och jag hem till mig själv. Mamma kom hem sent på kvällen o berättade att han var död, han blev ordentligt påkörd och flög långt in till diket. Han blev bara 7-8 år gammal.

 - Stoppad i tullen för narkotika; En skolresa till Danmark som man aldrig glömmer - allvar talat! När vi klassen var i Skagen det var otroligt vara där! Men mina klasskamrater började prata hur otroligt sand var. De kände och var helt såld i den annorlunda sand som inte finns i Sverige då bestämde man ta med en påse hem till Sverige och visa för andra i Manillaskolan. Sanden är vitt - har jag inte sagt det? Ok nu vet ni.
 I Köpenhamn flygplats då vi skulle åka hemåt blev vi klassen stoppad av tullvakterna fast vi bär påsen offentligt det var en vanlig genomskinklig påse och man kunde se stenar, snäckor och sanden lätt. Men vi blev stoppad ändå - ena vakt smakade på och grimaserade. Självklart är sand inte gott. Då befallde han en annan kvinnlig tullvakt bära påsen genom hela tullen på där viset slapp vi bli stoppad igen o igen av olika vakter. Kvinnan blev upprörd över "skituppgift" som hon fick medans vi klassen skuttade bredvid glatt. Hon blev mer o mer upprörd väl framme till tullens slut slängde hon nästan påsen på bordet och tecknade " Ni svenskar dumma!" då tecknade vi alla " du är dum du också!" då teg hon och vände sig. En av min klasskamrat tog påsen. Vi märkte aldrig det blev en liten hål i påsen efter vakten har slängt den på bordet så ni kan gissa vilken spår vi lämnar efter oss. Inne i flyget såg jag till min fasa det var en fin vitt linje på mittgången och försökte få mina klasskamraternas uppmärksamhet att påsen var trasig men ingen tog notis om mig så jag lät bli. Sen såg jag hur flygvärdinnan upptäckte mysko spåret och blev förbyllad. Hon följde sakta och fann spårens ägare, smakade på den och jaså urk - sand! Hon var tålamodig och trevlig, hämtade en ny påse och flyget blev 15 minuter försenad pga hon måste dammsuga först innan vi fick lyfta. *S*

 - Brandlarm på Finlandsbåten; Det var sommar -97 då jag, mamma, moster Eivor, hennes ex Jari och deras dotter min kusin Beatrice, 5 år for till Finland för att besöka mormor hon bodde i Lappfjärd. Hade trevligt där i en vecka och så på väg hem med båten till Stockholm ca 20 minuter innan vi kom fram utlöste det brandlarmet. Jag satt i hytten med min kusin Bea för mamma och Eivor måste 'sista-minut-handla på taxfree" ni fattar, mer sprit självklart! Jaaa.... Bea började peka mot dörren jag var tvungen prata " mamma kommer snart" men hon var inte nöjd då kollade jag ut i korridoren och på nåt sätt tyckte jag korridoren såg konstigt ut men äsch. In i hytten - ändå var min lilla kusin inte nöjd. Hon pekade igen mot dörren. Jag suckade och öppnade då såg jag en hysterisk familj med gråtande barn springa förbi och pappan öppnade nåt... som jag snart förstod; branddörrar! Inte undra på korridoren såg annorlunda ut. Fan! Brand här?! Konstigt nog var jag lugn. Tog Bea i handen och hade hyttnyckeln med mig, låste dörren och sen försökte jag öppna branddörren men fan det gick inte att rubbas! Jag stod och funderade hur ska jag göra? Då dök upp en familj till med mycket vältränad pappa han kunde öppna branddörr nästan med bara en arm! Vi följde efter dem till stor 'samlingssalen' där såg jag hur folket slogs om flytvästar. Många hade flytvästar på sig. Jag stod och gapade - aldrig hade jag sett kaoset! Då fann jag mamma och moster Eivor komma. Bea började grina. Jag frågade mamma vad vad hände? Hon suckade. " Brandlarmet jag slår vad om någon har rökt inne i hytten det är vanligt vi är ju nästan framme." Efter 10 minuter löd meddelandet i högtalarna att det var ett falsklarm, någon hade rökt i hytten. Mamma o jag pratade om kaoset vi såg, vi misstänkte samma sak; många var rädda att det skulle sluta som Estonia. Det var -94 då Estonia sjönk. Inte så länge sedan så folket hade det kvar i minnet. Usch! Allting slutade gott med att Bea skvallrade till sin pappa Jari: " Frida kan prata!"

- Katten hängde utanför balkongen; Jag var kattvakt åt tre katter när matte Warin for till Tyskland i en vecka. Hon hade tagit ner nätat från balkongen eftersom hon skulle snart flytta till annan lägenhet så bad hon mig kolla extra på katter när de skulle visats på balkongen. Javisst sa jag. Hon bodde på andra våningen visst kan katter klara om de trillar ut men det kan också katter skadar sig oturligt - inte alltid de landar på alla fyra. Allt kan hända när man faller. Så en kväll hade jag och min lillasyster lite mysig kväll hos Warins lägenhet med lite vin och godis. Jag hade bra sikt mot balkongen när vi satt i köket men i en kort ögonblick glömde jag bort och pratade då sa min syster " jag hörde nåt konstigt... " då kollade jag genom hennes axel och såg till min stora fasa jag kunde bara se två par tassar på balkongens kant samt två öronspetsar. FAN! Jag sprang till balkongen, lutade ut mig och ja där hängde Titus! Jag tog i nackskinnet och behövde jag inte säga han var tung? Jag vill inte heller skada honom men vad annars kunde jag göra? Jag lyfte upp honom med ena arm puh, och sen tog ner honom på 'trygga mark' igen alltså på balkongens golv och andades ut. Fyfan!!! Sen stängde jag in alla tre katter - inga mer balkongvitelse när jag ska dricka vin! ;) Hehe! 

- Hundslagsmålet; Jag besökte en kompis som var hundvakt också åt en liten energiknippe till hund vi skulle ut o promenera samt hämta kompisens dotter från dagiset. På väg dit mötte vi två tanter, ena tant hade två st carinterrier och andra tant med en söt bostonterrier. Jag skrev i mobilen för att kunna ge meddelande till tanten att bostonterriern var jättefin, själv hade jag växt upp med en sån ( min farfar hade en bostonterrier vid namn Jeppe.) och jag hade energiknippen i kort koppel men tyvärr var det flexikoppel. Jag kortade så mycket jag kunde för hunden kunde man inte lita på. Men tanten hade inte kortat koppel på sin bostonterrier så vi närmade oss och hon läste min mobil då flög båda två mot varandra och slogs. Flexikoppel lossnade, kunde inte alls låsa igen. Jag slängde den på asfalten och fick leta fram selen, tur att hunden bar selen den dagen! Då tog jag i selen och lyfte honom från bostonterriern som hoppade o försökte nafsa. Bådas koppel hade trasslat sig, kompisen och tanten fick tvungen tvinna upp. Sen när de var klara var min arm helt slut då kunde jag ta ner honom på marken. Jag vill be om ursäkt men tanten försvann, tur att hennes coola kompis stod kvar som hade bevittnat hela sa att det var helt lugnt hon ska prata med sin vän. Jag sa jag bad mycket om ursäkt. Hon sa det är helt OK. Hon undrade om hunden var skadad. Jag och kompisen kollade genom hela honom men såg inga blod eller sår då sa vi nej det var lugnt. Bra bra, då skiljes vi åt och hämtade dottern från dagiset. 
Sen hämtade hundens matte honom och det visade sig efter ett par dagar; jo han blev skadad. Han blev biten i pungen. Fnissar lite, just där av hela honom? Enda kula? Förlåt, unge herrn, kan förstå det skulle kännas ont... Det hände flera år sedan. Hunden mår bra idag tror jag säkert! =) 

 - Lägenhetsbrand måndag den 13 juni 2011; Det hände nyligen, fyfan! Tur att jag var uppe med tuppen då det hände. Jag klev up 4.30 och duschade sen gav jag katter frukost och så frukost till mig. Jag tyckte hela tiden det luktade rök från grannen under och var irriterad. Hon är storrökare. När jag satt mig i vardagsrummet, startade min laptop och skulle äta min macka då kollade jag ut genom fönstret då såg jag det kom mycket rök underifrån. Jag steg upp långsamt från soffan, lämnade mackan på bordet. Såg jag rätt? Brand? Jag gick till min fästman och väckte honom. " Det luktar konstigt här, jag vet inte om det är brand..." aldrig i mitt liv hade jag sett Tommy flyga upp från sängen snabbt! Han kollade ut genom fönstret och bekräftade det brann. Så fick han klä på sig och sen tog vi in katter i varsin transportsbur o gick ut. Har aldrig sett brandkåren jobba action i sååå nära håll jag såg en rökdykare tog av sig masken. Ena brandman gick in i lägenhet. Mycket vatten överallt. Seriös jag tror nog min mun var öppet. Det stod en gigantisk fläkt vid porten för att ta bort all röken det var besvärligt komma förbi fläkten det blåste hårt. Stackars katter tänkte jag! Sen väl ute såg jag många blinkande blå lampor; ambulans, brandbil, polisbil... Jag hade räknat med många grannar skulle stå ute med morgontofflor och morgonrock... men nej det var bara vi två + katter som kom ut! Ehh...? Vi satt ute ca 40-45 min tills vi fick klartecken att få komma in. Grannen under fick åka till akuten. Vi misstänker sängrökning.
Tacksam att det var inte mer illa än så, tack vare tidningsbudet som larmade och alla kom på plats snabbt o gjorde jobbet effektivt. Vårt lägenhet ovanpå fick bara lätta rökskador som gick bort av sig själv. Bara inne i övre skåpet ovanpå diskbänken måste diskas om allihopa pga sot. Annars allt OK. Skönt! 

 
 Satt i lusthuset precis utanför lägenheten kl nästan 05.00 på morgonen, pga lägenhetsbrand. 

 Ja nu kan jag inte komma på fler upplevelser jag har haft, när jag kommer på ska jag skriva mer här.... :)

 Sköt om er, sköna folks!

 // F


 

Kommentarer
Postat av: piggelin

Hihi.. du skriver pi bra!:) lite skratt där och lite rörd där:)



kram!

2011-11-10 @ 20:18:12
URL: http://dansarengirl.blogg.se/
Postat av: warin

ja känner igen de berättelser :)



ja vilka upplevelser du varit med om,



haha kan tänka mig dig stå där ute kl 5 på morgonen med munnen öppet HAHAHA



<3<3<3

2011-11-11 @ 11:46:43
URL: http://www.warin.in
Postat av: Neta

Mmmmmmmm, minnas

2011-11-20 @ 21:26:20
URL: http://wisserangels.se
Postat av: Neta

Mmmm, minnas

2011-11-20 @ 21:27:08
URL: http://wisserangels.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0