Kräk och bajs

Halloj!

 Igår kom jag hem från jobbet möts jag underbar välkomst; Tova Sol har spytt hårboll på sängen på min sida och bajsat på min fästmans sida av sängen. Hon hade duktigt skrynklat ihop allt så det blev till en röra!
Jag och min fästman har lagt duschdraperi över sängen, lättare att skölja av och tvätta än tvätta våra lakan + täcke igen och igen. Sen var det inte klar. Hon har spytt mera på golvet i sovrummet. Jag fick torka upp allt det tog mig en bra stund tills det var över. Bajslukten satt kvar, shitsame! Jag började bli på dålig humör, värre blev jag när Tova Sol vägrade samarbeta för att äta upp sin medicin!
Fick kämpa ett bra tag med henne. Hon spottade ut. 4 st piller fick jag slängas. Femte försök med femte piller inlindrat i en bit ost så svalde hon rubbet! Halleluja!
 Jag gissar hon känner av sig jag var inte på bra humör. Suck suck! Gav katter kvällsmat som vanligt sen kunde jag koppla av klockan var då halv åtta på kvällen! Det blev inte mycket att göra innan man gick o la sig.

 Imorse vaknade jag, ännu en ny hårboll på sängen, på min fästmans sida. Han jobbar ju annan ort så han kommer bara hem på helger.
Okej jag föredrar Tova Sol kräks upp hårboll än kiss/bajs på sängen! :) Hårbollen är lätt att ta bort och luktar inte mycket efter sig heller.

 Det visar sig det kan vara en del av biverkningar medicinen hon äter gör så man kräks mer. Toppen! Hoppas 3 juli då vi ska till veterinären ser alla värden bra ut då kan Tova Sol få jodbehandlingen. Då slipper vi medicin och deras dumma biverkningar!
 Har läst lite på vad jodbehandlingen innebär. Jäklar! Om det blir behandlingen snart, då ska Tova Sol läggas in ca EN VECKA! Hon får jod via kanyl in i blodet. :( 
Inte undra på behandlingen är dyrt, lätt upp till 10 000 kr typ. 

 Kopierat text från Blå Stjärnans djursjukhus hemsida;

 Det tredje alternativet är behandling med radioaktivt jod. Vi har sedan flera år på Blå Stjärnan med god framgång behandlat katter med hypertyreos, med radioaktivt jod. Behandlingen är en engångsdos med radioaktivt jod, som sker intravenöst (direkt i blodet via en kanyl) eller subkutant (under huden). Jodet tas sedan upp framför allt i de sjuka (tumöromvandlade) cellerna i sköldkörteln, där de sedan pga strålningen förstör cellerna. Katten behöver sedan inga fler behandlingar och man har i mer än 95 % av fallen botat katten från sin tumörsjukdom med en enda injektion. Katten får vara kvar hos oss på Blå Stjärnan i fem dagar efter behandlingen (till följd av säkerhetsföreskrifter avseende strålning) och skall sedan första veckan hemma, hållas inomhus med vissa enklare förhållningsregler. Efter dessa två veckor är dock allting klart och katten kan hanteras och leva som vanligt. Det förekommer i princip inga biverkningar med behandlingen. Dock har några katter rapporterats kunna bli lite hesa i några veckor efter behandlingen. Man kontrollerar 4-6 veckor efter behandlingen med blodprov att sköldkörtelnivån har sjunkit och att man har lyckats med behandlingen.

 
Men jag vet inte vart Tova Sol ska hamna, om nu hon ska behandlas - tror förmodligen Strömholm Djursjukhus? Får se vad som händer! Min lilla bebis!!! 

 Ska snart cykla hem, ska bara fixa snabbt småsaker här på kontoret sen hem och håller tummarna att Tova Sol har inte bajsat på sängen. Annars får jag skrubba som vanligt. Ge henne medicin, kvällsmat till katter och jag äter något snabbt själv sen cykla in till stan igen och se på bio med Räkan. Vi ska se på Ice Age 4! :) 

 Ha en skön onsdag! Kram!

 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0