Diagnos och utflykt

Tjohoo!

 Igår har man tagit med världens suraste katt till veterinären. Tack Warin att du ställde upp och skjutsade oss, gjorde oss sällskap och körde hem! :)
Jag har redan skrivit Tova Sols hälsorapport hur hon hade haft på sista dagarna. Och tycker hon borde kollas upp. Vi bestämde att börja med ta blodprover för att se på lever, njur och sköldkörtelvärden. Javisst sa jag, kör på! Med lite bråk, fräs och svett från min håll lyckas vi klämma ut lite blod från Tova Sol. Flämt! :)
 Efter nästan 2 timmars väntetid på provsvaren kom de äntligen. Lever och njurvärden såg bra ut men sköldkörteln ligger påt tok högt 101,2. Normala ska vara mellan 15-45 om nu jag minns rätt.
  Så hon har struma. Det innebär medicin som heter Felimazole 2,5 mg i tre veckor och ska komma återbesök 3 juli för att ta ny blodprov så ser vi hur medicinen har fungerat. Jag ska ge henne en tablett om dan.
 Vi tar det försiktigt för hennes värde är tok högt nu så att man kan inte se riktigt hur egentligen det är med lever och njurar därför de kan ge fel blodsvar för kroppen är i "högvarv" därför tar vi det lugnt. 
 
 Idag har jag lyckats lura henne i piller. GULP - hoppas det kommer bra att ge henne medicin framöver! :)

 Nästa veterinärbesök ska vi kolla värden som sagt, och om medicinen hjälper. Lever och njurar ser bra ut så kommer hon alltid medicineras mot struma därför föreslår man en jodbehandling ( jag vet inte hur det går ut på men ska kolla mer om det snart!) och det kan hjälpas så katten kan bli frisk och medicin behövs inte mera. Men sån behandling kan kosta ca 10 000 kronor. Tur att man har försäkring! De vill jag ska kolla upp med Agria om de täcker jodbehandling utifall det behövs.

 Vi tar en dag i sänder! Hoppas nu att medicinen hjälper! :)

 
Vaddå piller? Sa ni något om piller? Vem ska äta det? Marco? Inte jag väl?! Ni ser väl jag mår bra! Eller hur?!

 Jag hade ledigt idag, så jag gjorde olika ärenden och passade på ta liten egen utflykt med min gubbe ut till Kalkbrottsutsikten. Intressant historia man fick läsa där om de hade haft kalkbrott-fabrik som lades ner 1973. De har den kända liftbanor som sträcks från nära Julita till Köping om jag såg kartan rätt, ca 4 mil att fraktas med kalkstenar och annat! En enda korg kan väga mer än 1 ton! 


   
1. Utsikten till fabriken där de fraktas bort stenar med lift! 2. Kalkbrottet. 3 och 4. Någon hade härlig fantasi som målade korgar med glatt färger! :) Härligt! 

  
Min fästman poserade vid en kalksten! =) Vi borde lära oss göra egna utflykter ibland, vi är dåliga på det!!!!

 
 Ja lite kärlek kan den korg få efter flera års slit? ;) 

 Ja nu är det kväll och dax för mig hoppa i sängen! Det har varit lång och intressant dag idag! Nöjd! Dessutom nöjdare få Tova Sol sin medicin ikväll. Håller tummarna det går bra också imorgon kväll.

 Ha det bra, folks! :)
 

Kommentarer
Postat av: Neta

Härliga bilder <33 :) Stål-Sol kallas hon ju :) ;P KRAAAAM

2012-06-16 @ 10:57:10
URL: http://wisserangels.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0