"Bara en katt..."

Hejhej!
 
 Idag gjorde det mig lite ledsen - imorse när jag åkte buss till jobbet upptäckte jag en påkörd död katt nära hållplatsen, såg ut som någon hade flyttat katten nära buskarna så den skulle inte ligga och vara ivägen.
Efter jag slutat jobba, åkte buss hem och klev av så kollade jag om katten var kvar. Det gjorde den. Stendöd.
 Jag undersökte om katten bär nån idmärkning i örat men nej. Ingen halsband hade den heller.
Det gjorde mig mer ledsen, för katten såg annars OK ut, hade hull och hade säkert ett hem.
 
Är det så jobbigt att idmärkera sin katt? Och sen tycker man det är bra ide släppa ut den på fri tass. Många tänker nog ofta " min katt blir aldrig påkörd" och VIPS blir det ju. "Äsch det är bara en katt... man kan köpa en ny från bondgården för tia." Men om katten har rymt vet man ju aldrig? Men isåfall skulle det ha varit bra katten kunde ha idmärkning så man fick tag på ägaren.
 
 Från trafikverket säger de att katter ca 40-44 katter blir påkörda VARJE DAG i det här avlånga landet.
 
 Nu ligger katten kvar därute. Vems är den?
 
 
 
 
 Jag HOPPAS innerligt nästa år blir det ett lag på att ALLA katter MÅSTE idmärkas, och utekatter måste kastreras! ( Även katter som inte ska till avel tycker jag är bra att kastreras de med!)
 
 
 Ha det bra, folks!

Kommentarer
Postat av: Neta

Fyfan vad arg man blir ... Så sorgligt, ledsamt!! Håller med, hoppas det blir strängare lag ang. katter !!!! KRAM

Svar: Jag hoppas det med! Katter har alltför låg status, speciellt huskatter! :(
Fridolfina

2012-10-22 @ 18:56:11
URL: http://wisserangels.se
Postat av: pezze

uhh.. det får ju mig o tänka på dina katter.. samma färgero så...
jag släpper inte ut mina katter då jag har en s.k. huvudväg nära mitt hem...
o dessutom e dom inte id-märkta så... :S
sorry.,.

Svar: Ja det är ditt eget ansvar med idmärkning. Det är inte heller dyrt. Ja klokt att inte släppa ut dina katter när du bor nära en stor väg! :)
Fridolfina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0